The
three main components of transportation are human, vehicle, and infrastructure.
During the operation of the transportation system, the problems of these
components both in themselves and in their relations with each other are
defined as “cost”. In the planning stage of the transportation system, the
costs to be encountered during operation must be identified and analyzed. In
this context, it is very important to determine the operating costs separately
and to evaluate their effects on the highway transportation that is heavily
used in Turkey. Operating costs in the highway transportation are divided into
four main categories; vehicle operation cost, emission cost, time loss cost,
and road safety cost. Among them, the vehicle operation cost has the greatest
cost value. Characteristic features of the highway are of great importance to
reduce these costs that directly affect the user, such as fuel consumption,
maintenance, and repair.
In
this study, highway operating costs and methods for calculating costs sre
examined in detail. The effect of the change in software parameters on the
project cost is analyzed by using the HDM-4 software developed by the World
Bank to calculate highway operating costs. In this study, the effect of the
change in software parameters is determined for a specific highway. Consequently,
effects of the parameters that are used for vehicle operation, environmental
effects and the geometric properties of the highway are exposed.
Highway Operation Costs Highway Geometrical Standards HDM-4 Software
Ulaştırmanın
üç temel bileşeni; insan, taşıt ve altyapı şeklindedir. Ulaştırma sisteminin
işletimi sırasında, bu bileşenlerin hem kendileri hem de birbirleri ile olan
ilişkilerinde ortaya çıkan sorunlar “maliyet” olarak tanımlanmaktadır.
Ulaştırma sisteminin planlanması aşamasında, işletim sırasında karşılaşılacak
maliyetlerin tanımlanması ve analiz edilmesi gerekmektedir. Bu bağlamda,
ülkemizde yoğun olarak kullanılan karayolu ulaşımı için de işletme
maliyetlerinin ayrı ayrı belirlenmesi ve bunların etkilerinin değerlendirilmesi
büyük önem arz etmektedir. Karayolu ulaşımında işletme maliyetleri; taşıt
işletme maliyeti, emisyon maliyeti, zaman kaybı maliyeti ve yol güvenliği
maliyeti olmak üzere 4 ana başlıkta toplanmaktadır. Bunlar arasında taşıt
işletme maliyeti, en büyük maliyet oranına sahiptir. Yakıt tüketimi,
bakım-onarım gibi doğrudan kullanıcıya yansıyan bu maliyetleri azaltmada yolun
karakteristik özellikleri büyük önem arz etmektedir.
Bu
çalışmada, karayolu işletme maliyetlerinin neler olduğu ve maliyet
hesaplamalarına ilişkin yöntemler detaylı olarak incelenmiştir. Dünya Bankası
tarafından yol proje maliyetlerinin hesaplanması için geliştirilen HDM-4
yazılımı kullanılarak, yazılım parametrelerindeki değişimin işletme maliyetine
etkisi analiz edilmiştir. Çalışma kapsamında, parametre değişiminin etkisi
projelendirilen bir yol güzergahı için belirlenmiştir. Sonuç olarak; taşıt
işletme, çevresel etkiler ve yol geometrik özelliklerine ilişkin kullanılan
parametrelerin yol işletme maliyetine olan etkisi ortaya konulmuştur.
Karayolu İşletme Maliyetleri Yol Geometrik Standartları HDM-4 Yazılımı
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Mühendislik |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 13 Mart 2020 |
Kabul Tarihi | 4 Mart 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 4 Sayı: 1 |